پذیرش: ۳۶۲۷۵۴۷۰-۰۷۱ (صبح و بعدازظهر)نشانی: شیراز، خیابان قصردشت، نرسیده به چهارراه زرگری، روبروی کوچه 65

توصیه های بعد از ارتودنسی

shutterstock_123144235-600x900رعایت بهداشت طی درمان ارتودنسی بسیار مهم و حیاتی است. بدون رعایت بهداشت ممکن است پلاک میکروبی و غذا اطراف براکت‌ها و بین دندان‌ها و خط مرزی لثه تجمع کرده، باکتری‌ها با قند موجود در غذا تولید اسید کند که سطح مینای دندان را خورده و لکه‌های سفیدی را بطور دائم روی دندان‌ها ایجاد کند. این ترکیب همچنین منجر به بروز پوسیدگی و التهاب و تحریک لثه نیز خواهد شد.

سیگار یا تنباکو:

استعمال سیگار، پیپ و تنباکو شما را با خطرات زیر مواجه خواهد ساخت:

۱- سرطان دهان و گلو

۲- بیماری‌های لثه

۳- تاخیر در حرکت دندان

۴- بهبود نیافتن زخم‌های داخل دهان یا تاخیر در بهبود آن‌ها

۵- تحلیل لثه

۶- افزایش شانس ابتلا به پوسیدگی دندان

۷- افزایش احتمال عدم موفقیت ایمپلنت

مشکلات ناشی از دخانیات در ارتودنسی:

۱- در صورت مصرف دخانیات حتی با یک بهداشت دهان عالی بیماری‌های لثه به شکل قابل توجهی در اثر درمان ارتودنسی افزایش خواهد یافت.

۲- دخانیات ابتلا به بیماری‌های پریودونتال را افزایش می‌دهند و چون حرکت ارتودنسی نیازمند سلامت بافت اطراف دهان است این مواد تاثیرات درمان ارتودنسی را کاهش می‌دهند.

۳- کاهش سرعت بهبود بافتی طی درمان

۴- افزایش احتمال برگشت نتیجه درمان در اثر ضعف بافت حمایت‌کننده دندان

توصیه های بعد از جراحی فک و صورت

1) به مدت 15 الی 20 دقیقه گاز استریل را روی محل  جراحی قرار دهید.

2) از خالی نمودن آب دهان (تف کردن)طی 24 ساعت اول پرهیز نموده و تا حد امکان آب دهان را فرو دهید.

3) وجود خون آبه در محیط دهان بعد از جراحی برای مدت 24 ساعت اول طبیعی و جهت کنترل آن از گاز استریل استفاده نمایید (استفاده از پنبه ، دستمال کاغذی و … ممنوع است)

4) طی 24 ساعت اول پس از جراحی از غذاهای سرد استفاده نمایید.

5) جهت کاهش درد تورم پس از جراجی می توانید طی 8 ساعت اول ، از روی صوررت  به فاصله های زمانی 5 دقیقه ای از کیسه یخ استفاده نمایید.

6) درد و تورم پس از جراحی طبیعی بوده و استفاده دقیق و مرتب از داروهای تجویز شده جهت کاهش آنها موثر است.

7) جهت نوشیدن مایعات از نی استفاده نکنید و از کشیدن سیگار طی 24 ساعت اول جدا پرهیز نمایید.

8) هفت روز پس از جراحی جهت کشیدن بخیه ها به درمانگاه مراجعه نمایید.

توصیه های بعد از جراحی لثه

1) می توانید از یک کیسه یخ که به دور آن پارچه پیچیده شده است طبق توصیه دندانپزشک استفاده کنید.

2) خمیر جراحی قرار داده شده در ناحیه پس از چند ساعت نسبتا سفت شده و به عنوان پانسمان عمل میکند.

3) حداقل تا سه ساعت اولیه پس از جراحی از خوردن ، آشامیدن و شست و شوی دهان خودداری نمایید.

4) از تماس مکرر زبان با خمیر جراحی در طول چند ساعت اول و مکیدن ناحیه جراحی شده خودداری نمایید.

5) از مسواک زدن ناحیه جراحی شده یه مدت یک هفته خودداری نموده و به منظور جلوگیری از تجمع میکروب ها و بوی بد دهان از ماده دهانشویه که دندانپزشک تجویز کرده استفاده نمایید.

6) تورم در ناحیه جراحی شده تا سه روز اول طبیعی و کم کم از شدت آن کاسته می شود.

7) بعد از مدت زمان کوتاه بی حسی از بین رفته و درد مختصری در ناحیه احساس می شود که میتوانید از یک تا دو قرص مسکن که برای شما تجویز شده استفاده نمایید.

8) از کشیدن سیگار خصوصا در روزهای اول پس از عمل جراحی جدا خودداری نمایید.

توصیه های بعد از درمان ریشه

1) درد پس از درمان طبیعی و قابل کنترل می باشد.

2) از داروهای تجویز شده بوسیله دندانپزشک خود به طور مرتب و منظم استفاده نمایید.

3) هر کدام از داروها برای شما عوارض جسمانی دارد با دندانپزشک خود مشورت نموده تا داروی جایگزین تجویز شود.

4) چنانچه با قرار دادن دندانها بر روی هم احساس درد نمودید ، دندان شما دارای بلندی است و جهت درمان به دندانپزشک خود مراجعه نمایید.

5) پس از درمان ریشه احتمال عفونت و تورم وجود دارد در صورت وجود علائم برای تجویز آنتی بیوتیک به دندانپزشک خود مراجعه نمایید.

6) تجربه افراد مختلف در مورد درمان ریشه با تجربه شما متفاوت است در نتیجه از مشورت با افراد نا آگاه جدا خودداری نمایید.

توصیه های بعد از کشیدن دندان

1) تا دو ساعت گاز استریل را در محل دندان کشیده شده قرار دهید.

2) آب دهان خود را فرو دهید و به هیج عنوان بیرون نریزید.

3) بعد از دو ساعت تا 24 ساعت از مایعات سرد استفاده کنید.

4) برای نوشیدن به هیچ عنوان از نی استفاده نکنید.

5) خون آبه و درد تا 24 ساعت طبیعی است ، در صورت ادامه پیدا کردن به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

6) در صورت درد می توانید از مسکن های معمولی استفاده کنید.

7) در صورت خونریزی و دسترسی نداشتن به دندانپزشک با فاصله زمانی هر 5 دقیقه از کمپرس یخ بر روی صورت استفاده نمایید.

8) تا 24 از کشیدن سیگار جدا خودداری کنید.

منبع: سایت کلینیک مهرگان